Markedspodden om søppel

av | 27. mar, 2019 | Blogg, Podcast

Det henger sammen

Jeg har nettopp kommet hjem fra en ferietur til Thailand. Full av energi møter jeg nå dagene som skal hel-omvendes. Jeg har egentlig tenkt nå den siste tiden å holde på med denne serien som skal handle om privatøkonomi og helomvending, men så er det jo slik at man blir inspirert av de tingene som man møter på og ser i hverdagen. Temaet som nå har klart å inspirere meg er todelt på et vis. På en side har du dette landet Thailand hvor det er varmt og deilig, fullt av folk og masse god drikke. Barna bader i havet, man koser seg i solen og finner den deilige feriefølelsen. Det har etterlatt meg med masse energi, og jeg føler meg skikkelig gira.

Derfor ønsker jeg også nettopp nå å ta opp et viktig samfunnstema, som kan knyttes opp mot økonomi og markedsføring. For å ved dette kunne vise hva du kan gjøre i din bedrift, eller ditt liv, for å på et vis komme et skritt videre. Tema handler som sagt om søppel, markedsføring og økonomi. I samfunnet vårt henger alt dette sammen, og det er samtidig noe vi også snakker mye om.

Tur til Thailand

På vår ferietur til Thailand besøkte vi flere øyer sør for Bangkok, blant annet øyene Koh Samet og Koh Chang. Min kone og jeg besøkte dette landet for omtrent 13-14 år siden. På denne tiden fantes det ikke så mye turisme, og hvertfall ikke noe søppel på strendene og vannet – det var et paradis. Nå er det helt annerledes. Vi fikk nærmest et lite sjokk da vi kom hit. Det er kommet mye søppel i løpet av disse årene, og og dette skylles inn på stranden hele tiden. Likevel, førte disse omsdentighetene til at vi fikk se et engasjement blant turistene. Hver eneste dag var det flere av dem som var ute og plukket søppel. Min kone Cecilie er veldig interessert i dette, og ryddet dermed hver eneste dag, mens vi tre gutta hjalp til så godt vi klarte.

Det er ganske trist, og er blitt et stort og påfallende verdensproblem. Det kan ikke løses i denne podcasten, men ved å snakke om det, og ved å ta opp temaet, kaster vi lys over det. Det kan føre til at vi fester temaet i hodet og reflekterer over det. Det kan bety noe, og da er jeg med denne podcasten med på å påvirke. Derfor ønsker jeg å ta dette temaet inn i bedrift sammenheng.

En strand i Thailand

En strand i Thailand kan være som et paradis, med kos, solnedgang og deilig kald drikke i den varme sola. Dessverre med søppel rundt deg. Det er ikke noen plass for det. Det finnes ikke et system på det som her i Norge. Den ene søppelbilen som finnes på øya er bitteliten. Likevel er det viktig å løse problemet så langt det går. Det vil for eksempel være bedre å samle søppelet i poser, enn å la det ligge rundt overalt. Her tror jeg også det er en markedsføringsmulighet for bedriftene i nærheten av strendene, selv om de ikke har sett, eller hvertfall tatt, den helt ennå.

På Koh Chang ligger det eksmeplevis mange luksusresorter langs strendene. En dag tok vi en såkalt taxibil ned til ei strand. Vi gikk langs den omtrent 200 meter, før vi tok en taxi hjem igjen. Det var helt grusomt. Se for deg all søpla du produserer i løpet av en uke. Denne søpla inneholder alt fra plastemballasje til spisse glasskår og nåler. Her skal du gå på spasertur, nyte sola og bade med barna dine, men det vil du jo ikke. Hvertfall ikke når du er klar over at det finnes andre finere strender. Bare noen 20 meter unna ligger dessuten luksus resortene med egne svømmebasseng, men dette blir ikke like idyllisk heller når det ikke lenger vil være mulighet for denne spaserturen på stranda.

Mulighet for markedsføring

Dette er en trist realitet, men det ligger likevel en mulighet for markedsføring her. Hvis de med små butikker, eller små firmaer, benytter seg av mulighetene som ligger i dette problemet, kan det bidra til en ny form for markedsføring jeg tror kan virke svært effektivt. Her kommer vi litt inn på dette med Inbound Marketing, som gjør at selv firmaer med begrensede budsjett kan vokse. Hvis de for eksempel prøver å gjøre noe med dette problemet, og til og med gjør det uten å kreve noe tilbake, får du mulighet til å vise dine ferdigheter, og din tilgjengelighet, på en sann og ærlig måte.

Noe jeg kom til å tenke på er for eksempel et tiltak disse luksushotellene kunne foretatt seg. Om de for eksempel for noen ansatte, si 1-2 stykker, og kjøper seg en liten båt, nå finnes det jo til og med elektriske motorer så her ligger det store muligheter for miljøbevissthet, kan de hente opp søppel fra havet hver dag samtidig som de markedsfører seg selv ved å sette deres egne logo på båten. Dette vil kanskje ikke kanskje ikke gi penger akkurat der og da, men det viser at hotellet tar ansvar. Både for miljøet og for turismen.

Søppelet bærer muligheter

På den samme stranda som vi opplevde som ganske fæl, satte vi oss en for en liten pause fra varmen før vi gikk å satte oss i en taxi hjem. Da kom det et litt eldre svensk ektepar som spurte betjeningen om en søppelpose og en rake, og satte dermed i gang med søppelplukking langs denne stranda. Min kone som tidligere nevnt er svært engasjert rundt dette spurte da om hun ikke kunne få bli med dem, og det var selvfølgelig greit for meg. Selv syntes jeg det var litt varmt, og satt derfor å passet på barna den dagen, men de klarte raskt å fylle en stor søppelsekk. Dette leverte de inn til betjeningen, noe som er fint i seg selv, men også usikkert. Vil noen komme å hente det? Hvordan vil det bli behandlet?

Det var en bartender som var ganske god i engelsk. Mens turistene går rundt og plukker søppel stod han og de andre av dem og kikket og lo en smule. Jeg gikk bort og forklarte hva slags muligheter jeg så med dette. Om de for eksempel hadde tatt på seg noen ordentlig knæsj-fargede t-skjorter med bedriftens logo på, og hadde plukket søppel langs stranda i rundt 1 time daglig, kan dette bære med seg et kjempe potensiale innen markedsføring. I tillegg kan man få med seg turister og andre folk på dette. Kanskje tilby dem en gratis øl eller cola for arbeidet etterpå. Om dette hadde skjedd meg, ville jeg kanskje først drukket denne gratise colaen for arbeidet, men videre kjøpt meg noe mat, en middag, noe mer drikke og litt is – og det er plutselig generert en omsetning der og få midler er brukt.

Benytt problemet

For det er nemlig slik at det er et problem her. Det er alt for mye søppel i gatene og langs strendene, men det finnes også en løsning. Man kan gjøre noe med det, og vise at man bryr seg. Bring engasjement til gjester og folk rundt deg. Det kan være gjennom din bedrift enten det er en strikkebedrift eller terapi. Tør å vise hvem du er. Vis at du er genuin, empatisk og ekte. Dersom du viser at du bryr deg, vil folk bry seg tilbake. Det handler såklart også om at produktet man tilbyr er brukbart og nyttig, men dersom du selv tar kontakt med folk, vil du få igjen for det.

Vi dro også på en utflukt. Der vi leide kajakker og padla. For 13-14 år siden spradet Cecilie og jeg under palmetrær og svømte i klart vann uten nærmest et eneste annet menneske. I dag blir vi møtt av et berg av søppel og en haug med mennesker. Under en palme sitter en liten dame i et slags plasttelt og selger brus og mat – og også her ser jeg en markedsføringsmulighet. Om hun for eksempel hadde tenkt litt utenfor boksen, komfortsonen, og gjort noe litt ‘crazy’. Satt opp et stort skilt der hun forklarer at hun er på andre siden av øya og plukker søppel, men at dersom leseren ville ha noe kunne de ta seg en brus eller lignende og legge pengene i boksen.

Skap inntrykk

Slik er det litt her i landet. Noen selger poteter og gulrøtter der man enkelt nok tar det man skal ha og legger pent pengene i en boks, uten noen betjening som sjekker at du faktisk gjør det. Såklart finnes det mennesker som stjeler, det skjer hele tiden. Likevel tror jeg det beste utgangspunktet ville være å tenke at de fleste mennesker faktisk er ærlige. At verden er et vakkert sted å være. For ved å gå litt utenfor komfortsonen og tenke utenfor boksen, vil en klare å oppnå noe litt utenom det vanlige. Istedenfor å sitte på rumpa og håpe at noen skal komme å kjøpe, når du heller kan bidra til å få verden et skritt nærmere å løse et globalt problem. Gå ut og prat med folk. Ta deg turen og tiden til å få kontakt.

Jeg driver med det her og der. Jeg snakker med mennesker som har angst og depresjon. I tillegg jobber jeg noen ganger i min kones blomsterbutikk og har mitt eget mediebyrå. Jeg snakker dermed med mennesker hele tiden. Det er alltid hyggelig, uansett hvem jeg møter på. Det er viktig å skape inntrykk. Dersom jeg ser plastikk på gata, plukker jeg det opp. Dersom noen ser dette, kan det være med på å skape tillit.

Nå gjennom med budskapet

Når vi snakker om inntrykk og hva folk prater med hverandre om, så satt jeg og min familie å så på solnedgangen da en annen familie vi tidligere hadde hilst på satte seg ned med oss. Det ble veldig hyggelig og vi spiste middag og fikk en god samtale – og snakket da også om dette søppelet. De hadde plukket søppel hver dag, men møtte på problemet om hvor det skulle legges, og vi delte dermed erfaringer med hverandre. Tenk litt på det. Dersom du selv hadde sett noe som bare kastet noe på gata, bidro til forsøpling – ville du så videre hatt tillit til denne personen dersom du møtte det igjen litt senere den dagen? Tenk litt over de inntrykkene du etterlater deg. Prøv å hjelpe til. Formidle et budskap basert på genuinitet og ærlighet. Dersom jeg hadde sett en båt med en logo som bidro til et renere hav, ville jeg dratt til det hotellet, eller spist hos den restauranten med de knæsje t-skjortene som plukker søppel i en time daglig. Dette er en markedsføring som blir lagt merke til, og jeg er helt overbevist om at kundene vil komme.

Mulig å få til mye

Det ligger store muligheter i miljøet. Det å gå rundt med familien og plukke søppel, kan bidra til læring, god pedagogikk og det å vokse som menneske. Man kan gjøre det sammen. Her ute hos oss finnes det organisasjoner som plukker søppel som en slags dugnad. Det er svært hyggelig å gå langs kyststien med familien på den måten. Vi fyller sammen med andre opp en stor container sponset av kommunen – og får til noe veldig i lag.

Fra nede i Thailand vil det også komme en video på YouTube. Denne spilte vi inn da Cecilie så at et hotell satte ut en plastbøtte og begynte å rydde. Snart begynte omtrent alle turister rundt å hjelpe til, og det var både tragisk men også litt moro å se hvor raskt en stor bøtte ble full av søppel og plast, og en ny måtte settes ut. Nede i Thailand er søppelhåndteringen generelt i dag ikke helt optimal. Kildesortering med stor effekt er ennå ikke helt funnet. Søppelfyllinger har ingen avrenningssystemer, og avrenninger fra søppelet renner dermed rett ut i elver. Den høye varmen fører til utvikling av bakterier i avfall og søppel, lukt, forurensing og sykdom.

Heldigvis blir det gjort tiltak. Thailand er det første landet i Asia som deltar i prosjektet «Upcycling the Oceans», der ambisjonen er å redusere søppelmengden i havet, og i Ban Nam Phu Community i provinsen Lamphun har de åpnet et eget opplæringssenter for håndtering av avfall. Her er målet å lære opp interesserte personer til bedre avfallshåndtering, i håp om å redusere mengden avfall til null. På sentrene kan folk få opplæring i det offentlige regelverk, hvordan resirkulere plast, behandle giftig avfall, lage gjødsel og hvordan produsere alternativ energi.

Tilbake til salg og økonomi, vil engasjement merkes. Delaktighet vil få ettervirkninger. En bedriftseier med høy tillit vil nok kunne sette prisene litt høyere uten å miste kundene sine. For mange vil nok synes det er verdt å betale ekstra for engasjement, genuinitet og åpenhet.

Det henger nemlig sammen: det du gjør, det du ser, det du er og det du får.

I hvilken kanal liker du best å konsumere din interesse? Lyd, film eller tekst?

Denne bloggen er også spilt inn som en Podcast. Markedspodden finner du blant annet på spotify, itunes podcast, i tillegg til markedspodden.no og tranemedia.no/podcast. Dersom det er noen temaer du er interessert i er det bare å ta kontakt enten over telefon, data eller gjennom et møte – og kom gjerne med tilbakemeldinger.

Jeg ønsker deg en fortsatt god uke,

Markedsføring, økonomi og verdensproblemet søppel med

Stefan Lundberg i Trane Media

Kilder

Stefan Lundberg
Daglig leder i Trane Media

Fyll ut feltene under
så tar vi kontakt

Mer fra bloggen

Endelig Mandag vs BlåMandag

    Endelig Mandag vs BlåMandag  Det er Endelig Mandag. Ut vinduet daler snøen ned, og ser omtrent ut som en liten snøstorm. Det er guffent, kaldt og egentlig bare teppe, peis og en varm kopp kaffe som frister. Nettopp her er motivasjonen viktig å ta...

Resultat fra Markedspodden og 2018

    GODT NYTT ÅR OG LITT TILBAKEBLIKK OG RESULTAT FRA MARKEDSPODDEN OG 2018.  Godt Nytt År. Nytt år og nye muligheter er det mange som sier. Noen ganger kan det være deilig å ha en grunn til å få starte på nytt og ta nye krefter. Men jeg er ikke helt...

Når virkeligheten trenger seg på

    Torgeir Wittersø Skancke er utdannet fotograf, han er også journalist, foredragsholder, forfatter og en fri fant. Vi har tatt turen for å snakke om formidling, om samspillet mellom tekst og bilde og de virkelig viktige tingene her i livet.  Det er...

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Trane Media AS © 2018
Org.nr. 919 494 050 MVA

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Share This